het gaat maar door... - Reisverslag uit Ramallah, Palestina van maaikehh - WaarBenJij.nu het gaat maar door... - Reisverslag uit Ramallah, Palestina van maaikehh - WaarBenJij.nu

het gaat maar door...

Door: Webmaster

06 Augustus 2006 | Palestina, Ramallah

Het gaat maar door, het gaat maar door, het gaat maar door…ongelofelijk.

Alle ogen zijn gericht op Libanon, dus kan Israël alles doen in Gaza en de Westbank.

Ik hoor net op het nieuws dat Aziz Dweik opgepakt is. Hij is de voorzitter van het Palestijnse parlement. Hij woont in Ramallah, dus het Israëlische leger is net binnen geweest, met 20 jeeps. Israëli’s als Arabieren verkleed gingen zijn huis binnen, van binnen is alles overhoop gegooid en kapot gemaakt, alle papieren en de computer zijn meegenomen, net als Aziz Dweik zelf. Het Israëlische leger omsingelde het gebouw, en binnen konden ze dus doen wat ze wilden. Niemand begrijpt er iets van, want deze man is gewoon een politicus hier.
Maar ja, we weten al van eerdere soortgelijke gebeurtenissen dat Israël geen reden nodig heeft om Palestijnse politici op te pakken. Israël zegt dat hij lid is van Hamas, en omdat Hamas een ‘terroristische organisatie’ is, geeft dat een goede reden om een politicus op te pakken. Terrorist. Veiligheid. Ja, tegen deze logica kan ik niet op….

Vandaag zijn er in Rafah (zuid Gaza, grens met Egypte) weer 4 Palestijnen gedood…. En veel gewonden natuurlijk (onder andere een moeder die op de intensive care ligt van wie een dochter en een zoon dood zijn). De acties in Nablus gaan gewoon door. Vorige week is het parlementsgebouw volledig verwoest, elke dag is het Israëlisch leger in de stad, worden er mensen opgepakt, gaan er mensen dood.

In Baalbek, oost Libanon (ik ben hier een paar jaar geleden geweest, ik zou het niet meer herkennen, zo kapot geschoten is het), heeft het Israëlische leger een Libanees opgepakt omdat zijn naam Hassan Nasrallah is. Haha, een naamgenoot van de leider van Hizballah, en dus ben je ook terrorist.

Vandaag was er een vliegend checkpoint een halve km ten noorden van Ramallah, op de weg naar Bir Zeit. Ik was wezen zwemmen met M. (in ‘Aqua Viva’ voor de insiders, en papa, weet je nog dat we met die gekke taxichauffeur via het noorden Ramallah uit reden en toen redelijk snel rechts afsloegen een landweggetje in en daar fruit gingen plukken? Wel, ongeveer waar we rechts afsloegen stonden de jeeps nu, heel vlak bij Ramallah) en dan sta je op de terugweg een half uur te wachten om Ramallah binnen te komen: een stel van die 20 jarige Israëli’s met dikke geweren en 2 jeeps die de hele weg blokkeren.
Ik heb veel verhalen over dit punt gehoord, maar voor mijzelf was het de eerste keer dat ik zag dat er een checkpoint was. Tijdens 2e intifada was dit een echt checkpoint. Auto’s mochten niet passeren. Dus mensen die ten noorden van Ramallah woonden, of bijvoorbeeld in Bir Zeit University studeerden, moesten uitstappen, bijna een km lopen over een gewone asfaltweg, door het checkpoint, en vanaf daar een andere auto nemen naar hun bestemming. En ja, natuurlijk kwam het vaak voor dat het checkpoint dicht was, of dat jonge mannen langs de kant van de weg moesten staan en wachten.

Gelukkig ook goed nieuws. Veel demonstraties vandaag over heel de wereld. Ook weer in Tel Aviv, met zo’n 1000 mensen heb ik gehoord en gezien. Dit is extreem links in Israël dat hier demonstreert, want gewoon links of maar een beetje links, zoals de club Vrede Nu, staat achter de oorlog op Libanon.
Hier wordt het trouwens de 6e oorlog genoemd (1948, 1956, 1967, 1973, 1982 en 2006).

Wat jullie kunnen doen is bijvoorbeeld Israëlische producten boycotten. Ik heb gehoord dat de streepjescode van de producten die uit Israël komen eindigen met de drie cijfers 927. Dus….. goed opletten op de markt en in de jumbo.

Nou, het is 2 uur ’s nachts, morgenochtend zal ik dit stuk plaatsen, dan ga ik naar Jeruzalem, in de Arabische wijk Abu Dis en de Al Quds University rondkijken.

• 07 Augustus 2006 - 18:48

Sas:

He Maaike,
    Je moet echt brieven insturen naar kranten. Zaterdag nog stond er bv.een stuk in de Telegraaf over een prof. die wat misverstanden over dit conflict uit de wereld wilde helpen. Nou hij maakte het alleen maar erger. Duidelijk pro-Israel en waarschijnlijk nog nooit in Israel geweest. Op dat soort stukken moet je een brief met pakkende foto sturen. Dan bereik je denk ik best veel mensen en kan je zelf toch wat doen.
    Succes