Boos - Reisverslag uit Ramallah, Palestina van maaikehh - WaarBenJij.nu Boos - Reisverslag uit Ramallah, Palestina van maaikehh - WaarBenJij.nu

Boos

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

31 Juli 2006 | Palestina, Ramallah

Zondagavond was er een demonstratie in Ramallah tegen de staatsterror van Israël tegen Libanon en Gaza. Dit als reactie op de slachtpartij die Israël aangericht heeft in Qana gisternacht. Ik weet niet wat jullie zien op het journaal, maar de beelden die hier uitgezonden worden zijn echt om te huilen, al die dode stijve kinderen die onder het puin uitgedragen worden… En Israël verdedigt zichzelf dat Hezbollah opereerde vanuit Qana, ook al zijn er geen Hezbollahstrijders tussen die 60 doden. En natuurlijk heeft Israël de mensen gewaarschuwd, met flyers, een week eerder. Dus ja, als je blijft, is het je eigen schuld of de schuld van Hezbollah dat je gebombardeerd wordt. Israël vergeet even dat ze veel wegen en bruggen gebombardeerd heeft, zodat het moeilijk is om weg te komen; dat de mensen die er überhaupt nog waren, de armsten zijn en geen geld en vervoer hebben om weg te komen; dat er geen benzine meer te krijgen is omdat sinds het begin van de oorlog het vervoer hiervan niet meer mogelijk is vanwege de altijd maar doorgaande bombardementen; dat alles wat beweegt op de grond het risico loopt om vanuit de lucht beschoten te worden; dat mensen hun hele hebben en houden achter moeten laten, niet wetend of er nog wel iets over zal zijn als ze terugkomen; dat de Arabieren wel weten wat er gebeurt als je je huis verlaat en Israël is in de buurt – de Palestijnen kunnen hierover meepraten. Dus. Geen enkel respect voor Israël van mijn kant. En natuurlijk vallen er nog steeds katyusha’s op het noorden van Israël, en moet dit ook gestopt worden. Maar in verhouding met wat Israël bombardeert staat het niet.

Ik was BBC World aan het kijken op het moment dat in Beiroet duizenden woedende mensen zich verzamelden en het gebouw van de UN aanvielen (een ding tussendoor: BBC World gebruikte hetzelfde woord voor wat in Qana gebeurd was en voor wat met het UN gebouw gebeurde: attack. Ik word hier heel boos van. Kunnen we met een woord deze twee zaken op hetzelfde niveau plaatsen? De moord op 60 mensen waarvan meer dan de helft kinderen en het schade aanbrengen aan een deel van een gebouw? Ongelofelijk.)
Goed, ik zag dus live op tv hoe dit zich ontwikkelde. Veel mensen, compleet over de rooie, omdat 10 jaar na slachtpartij 1 door Israël in Qana, Israël het gewoon nog een keer doet. Deze mensen weten niet waar ze met hun woede naar toe moeten: Israël is buiten bereik, de Amerikaanse ambassade is ver en veel te goed beveiligd, het UN gebouw staat in het centrum van de stad. Dus, het UN gebouw. Het eerste kwartier tot half uur werd er veel vernield, er werden stenen gegooid, ze kwamen binnen, trokken alles kapot. Maar al snel zag je dat er mensen kwamen die de menigte probeerden te sussen, wat ook redelijk snel lukte. Dit waren politici, onder andere van de politieke Hezbollah partij. Een van die mannen zei later dat zij het niet goed vinden dat woede op deze manier wordt geuit. Daarna was het gewoon een demonstratie, met leuzen en toespraken en gezang. Wat ik ’s avonds op het nieuws zag waren alleen maar beelden van de vernielingen, alsof dit de hele demonstratie voortduurde. En al die goeie dingen die goeie mensen spraken, dat heb ik allemaal niet meer gezien. ’s Ochtends was er een UN medewerker, en hij was heel nuchter en realistisch over de vernielingen. Hij kon het wel begrijpen, het enige dat in de buurt is, de UN staat voor het westen, die niks doet tegen het geweld van Israël. Hij zei dat je tegen de woede van 1 persoon nog wel kan praten, maar tegen zo’n grote groep mensen kan dat niet, en dan lopen de gemoederen hoog op. Maar ook dat krijgt de wereld later niet meer te horen. Ik vraag mij dan af waarom niet, want dit zijn de geluiden die belangrijk zijn.

Het beste wat gisteren gebeurde, is wat mij betreft de Libanese premier Saniora die tegen Condoleezza Rice heeft gezegd dat ze niet welkom is in Beiroet. Heel goed. Dit zouden meerdere leiders hier moeten doen. Men weet toch al precies wat ze gaat zeggen, ze praat alleen maar Israël naar de mond. Voor Arabische leiders totaal nutteloos om mee te praten. Rice moest natuurlijk wel haar eigen ‘eer’ redden, dus ze zei dat ze zelf haar trip gecanceld heeft. Hier kan ik alleen maar om lachen.

En dan hebben we ook nog Bush, die loopt te blaten over ‘sustainable peace’. Wel, er zal hier alleen maar sustainable peace bereikt worden als Israël de militaire bezetting van Palestijns gebied stopt, bezetting die al bijna 40 jaar voortduurt. Organisaties als Hamas en Hezbollah zijn ontstaan als reactie op de bezetting van Palestijns gebied door Israël. Als de bezetting stopt zullen de militante afdelingen van die partijen op een gegeven moment geen enkele steun meer krijgen, en zullen beide nog meer een sociale politieke partij worden, zoals zij dat nu al voor een groot deel zijn. Ik snap niet dat al die leiders van onze wereld zo dom zijn dat ze de link niet leggen, maar in plaats daarvan in het luchtledige praten over sustainbale peace en dat Hezbollah ontmanteld moet worden. Ik zou de bezetting laten stoppen en dan zien wat er met die partijen gebeurt.
Maar ja, wie ben ik.

Er werd gisteren een Libanees geïnterviewd die hele goeie dingen zei. De steun voor Hezbollah bereikte een hoogtepunt in 2000, toen Israël, mede door Hezbollah, gedwongen werd zich terug te trekken uit zuid Libanon. Na die tijd hadden de mensen een beetje genoeg van de militanten van Hezbollah, en de steun nam geleidelijk af. Door wat er nu gebeurt – Hezbollah die te sterk is voor het o zo machtige Israëlische leger – krijgen zij veel steun terug. Nu staat zo’n 80 tot 85 procent van de Libanese bevolking achter de partij. Dit is puur het gevolg van de agressie van Israël. De kidnapping van twee Israëlische soldaten door Hezbollah was een militaire actie, om Libanese politieke gevangenen die al sinds 1982 in Israëlische gevangenissen zitten, vrij te krijgen. Volgens een agreement dat gesloten is na 2000 zou dit al gebeurd moeten zijn. Maar Israël heeft zich hier niet aan gehouden, dus probeerde Hezbollah het op deze manier.
Er zijn vast mensen die dit te simplistisch vinden, haha.

Er is aangekondigd dat er elke avond een demonstratie in Ramallah zal zijn. Gisteravond vond de eerste ‘gewone’ demonstratie plaats, daarna een demonstratie met kaarsen. Vandaag was iedereen gekleed in het zwart, met fluitjes (om eerlijk te zeggen ben ik niet geweest, ik was uitgebreid aan het lunchen/dineren). Morgen zal er weer wat anders zijn. Tot wanneer…laten we hopen dat het snel afgelopen is.

P.S. Bij de laatste foto met de drie kinderen staat er op het papier dat het meisje vasthoudt:
“Vanwege (for the sake of) de kinderen van Gaza en Libanon.
Israël is hierlangs gekomen. (geschreven naast de deur)
Boycot de Israëlische producten.”

Iets over Israëlische producten. Weten jullie dat er veel producten naar Europa geëxporteerd worden vanuit Israël, die met een voorkeursbehandeling Europa binnenkomen, en dat er van deze producten veel zijn die geproduceerd zijn in settlements op de bezette Westbank, of dat zij uit ingrediënten bestaan die uit bezet gebied komen? Bijvoorbeeld de dode zee producten van het merk Ahava. Ik zal proberen een keer een lijst bij elkaar te krijgen. Sowieso ben ik voor een boycot van Israëlische producten. Ik doe mijn best hier daarvoor. Als ik kan kiezen tussen Palestijnse en Israëlische producten, kies ik de Palestijnse. Helaas is dit iets waar veel Palestijnen zich niet bewust van zijn, of waar ze niet over nagedacht hebben. Dan krijg je zakjes Israëlische suiker in een restaurant, of water uit Israël. Dit vind ik zo stom. Van veel producten hebben we ook een Palestijnse variant, dan wordt de Palestijnse economie tenminste gesteund. Zo, dit even over producten, en iets wat ook in Nederland gedaan kan worden...

  • 03 Augustus 2006 - 19:20

    Mintsje:

    Maaike, politiek draait puur om geld en macht. Niet om rechtvaardigheid of wat dan ook. Niet in het Midden Oosten, niet in Amerika, niet in Europa... Die illusie moet je niet hebben. Helaas!

  • 04 Augustus 2006 - 11:16

    Annemieke:

    He Maaike,
    Ik kan je een beetje geruststellen met het feit dat ik merk, nu ik weer terug ben, dat de Nederlandse nieuwsgeving zich niet meer zonder pardon achter Israel schaart. Integendeel! Israel en haar acties worden meer en meer verafschuwd. Men krijgt hier eindelijk ook een beetje door dat Israel niet langer meer alles kan maken, alles kan doen wat ze wil. Met 'men' heb ik het over de kranten, het nieuws, de gemiddelde Nederlandse burger. Maar helaas niet over minister Bot. Als hij het nu ook eens doorkrijgt, hoef ik (wij) me niet meer door en door te schamen in een land te leven met zo'n kabinet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palestina, Ramallah

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 38477

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: