Een leuk weekend - Reisverslag uit Ramallah, Palestina van maaikehh - WaarBenJij.nu Een leuk weekend - Reisverslag uit Ramallah, Palestina van maaikehh - WaarBenJij.nu

Een leuk weekend

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

10 April 2006 | Palestina, Ramallah

Zo, wat heb ik een leuk weekend achter de rug!!
Gezellig, interessant, afwisselend.
Donderdag kwam een Nederlandse vriendin uit Haifa langs. Er was een feestje hier, georganiseerd door een Belgische jongen, waar zij voor uitgenodigd was. Zij had mij weer uitgenodigd, en ik weer wat andere mensen. Wij hadden alle twee hele goeie zin. En het was superleuk: leuke mensen ontmoet, biertjes gedronken, leuke muziek. Helemaal goed.

De dag erna, vrijdag, zijn wij naar een demonstratie tegen de muur geweest. We konden meerijden met een Spaanse fotograaf. Hij en nog een aantal andere fotografen waren op het ergste voorbereid (we zijn in Beit Sira geweest, daar gebeuren wel eens erge dingen tijdens demonstraties, stenen, traangas, klappen enzo). Zij deden kogelvrije vesten aan, helmen op, en een gasmasker aan de broekriem (zie een van de foto’s). Wij werden hier redelijk nerveus van. Gelukkig voor ons was het deze vrijdag een hele rustige demonstratie. Er waren weinig mensen, ook weinig Israëli’s. Er werd gezegd dat er een of ander jazzfestival in het zuiden van Israël gehouden werd, waardoor een aantal Israëli’s die normaal naar deze demonstraties komen, er niet waren. Is ook belangrijk…
Alleen op het einde, toen iedereen alweer terugliep, gingen wat jongens stenen gooien, met van die touwslingers. De oudere mannen maanden hen steeds tot kalmte, en spoorden hen aan gewoon naar het dorp terug te lopen. Dit keer reageerde het leger gelukkig niet, dus de gasmaskers tegen het traangas waren niet nodig.
Op de terugweg stopten we bij een olijfbomenveld met rode anemonen (denk ik) eronder, schitterend. De omgeving is zo mooi, glooiende groene heuvels, olijfbomen, fruitbomen, af en toe een dorpje. Erg mooi (zie foto). (Jammer dat Israël er nederzettingen neerplant, want die zijn lelijk, altijd op de top van de heuvel, met hoge witte kale flatgebouwen, alle bomen gekapt, geen groen meer te zien, brede snelweg van zwart asfalt, prikkeldraad en checkpoints. Nou ja, erg lelijk, iets beters kan je er niet van maken.)

Aan het einde van de middag zijn we naar Bethlehem gegaan. Mahmoud Darwish, (een van) de bekendste Palestijnse dichters, gaf een voorleesavond in de universiteit van Bethlehem. We hadden geen kaartjes, en de zaal was vol, maar er werd buiten een scherm opgehangen zodat iedereen die er was hem kon zien en horen. Bijzonder hoor. Arabisch is zo’n mooie taal. Leuk om ook te zien dat het publiek heel enthousiast en gevarieerd was, jong, oud, studenten, jongens, meisjes. Hij werd door iedereen volledig bejubeld. Na het voordragen waren dichtbundels van hem te koop, en we hebben er nog een handtekening in gekregen ook. Omdat we op de heenweg al gehoord hadden dat er geen taxibusjes meer terug naar Ramallah zouden rijden ’s avonds, hadden we aan het begin van de avond al een lift geregeld met de cameraman van de zender Aljazeera. Ik ken wat mensen bij het kantoor van Aljazeera in Ramallah, dus ik vond dat ik hem wel kon aanspreken. Toevallig moest hij naar Ramallah terug, en we konden wel meerijden. In Ramallah hebben we het kantoor nog bekeken, en daarna wilde hij ons ook nog wel helemaal thuis brengen.
Al met al – een hele leuke dag, na een hele leuk avond.

Zaterdagavond was er een moderne dans voorstelling, door een Belgische groep. Wow, dat was gaaf. Acht mannen, met blote bovenlijven, soms in duo’s, soms als groep aan het dansen, schitterende muziek, mooie licht en decor effecten. Op een gegeven moment lag het hele podium vol met katoen, waar zij in rolden/dansten, erg mooi. Ze kregen een staande ovatie, en daar was ik blij om, want aan het begin was ik bang dat de Palestijnen het niks zouden vinden, sommige duo-dansbewegingen waren redelijk sensueel, en dan half ontblote mannen die dat doen. Maar uiteindelijk werd het wel heel goed gevonden.
Daarna nog wat wezen drinken natuurlijk. Ook gezellig.
Dus, goed weekend.
En de aankomende week wordt ook leuk. Er zijn wat dingen te doen in Ramallah, en donderdag komt een Nederlandse vriendin uit Beiroet waarschijnlijk langs, en volgend weekend ga ik weer naar de Golan, nu vanwege Syrische onafhankelijkheidsdag op 17 april. De verhalen hier allemaal over komen later weer.

Ik hoop dat het goed is met iedereen. Wordt het in Nederland ook al lente? Hier is het een paar dagen heel erg slecht weer geweest. Het water stroomde echt de hellingen af. Bij mij in huis blijken de ramen niet helemaal waterdicht te zijn, dus ik moest af en toe dweilen. Maar nu is het gelukkig een stuk warmer, zonnig en weinig wind. Hopelijk blijft het zo.
Nou, tot mails weer,

Groet,
Maaike

Ik heb hier wat foto’s bijgedaan van verschillende gebeurtenissen, hopelijk zijn de opmerkingen erbij te begrijpen voor iedereen.

  • 10 April 2006 - 19:20

    Min:

    He die Mick,
    Leuk weer om te lezen. Je hebt best een druk leven daar :-). Goed zo! Veel plezier blijven maken en ik bel je gauw.
    Xus

  • 10 April 2006 - 20:17

    Hillie:

    Maaike, wat doe je toch bijzondere dingen! Enjoy!

    Liefs uit een nog erg frisse Nederlandse lente, Hillie

  • 11 April 2006 - 06:31

    Nieke:

    Hoi Maaike, ik heb per ongeluk op de verkeerde link geklikt, en nu is mijn naam van de mailinglist verwijderd :) Was dus niet de bedoeling. Zou je mij weer op je mailinglist willen zetten?? Alvast bedankt.

  • 11 April 2006 - 15:55

    Marieke:

    Wat kan jij mooie foto's maken
    Leuk om weer wat te horen
    MArieke

  • 18 April 2006 - 18:08

    Janke:

    He dag Maaike!
    Net live verbinding nu even lezen.... Mooie plaatjes! Heel veel plezier blijven maken daar!
    Groetn Janke, tot bels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palestina, Ramallah

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 38487

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: